سایت مدیفا
  قوانین و مقررات سایت   همکاری با مدیفا   درباره ما   تماس با ما

ورود به سایت

راهنمای خرید اتوکلاو - بخش اول

یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در حیطه دندانپزشکی موضوع کنترل عفونت می باشد.
فور و محلول ها تنها تا حدودی وسایل را ضدعفونی می کنند اما انجام استریل فقط به وسیله اتوکلاو ...

تاریخ نشر : سه شنبه 1398/11/08 05:07

دسته بندی : راهنمای خرید تجهیزات

توضیح کوتاه :
یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در حیطه دندانپزشکی موضوع کنترل عفونت می باشد. فور و محلول ها تنها تا حدودی وسایل را ضدعفونی می کنند اما انجام استریل فقط به وسیله اتوکلاو ...


راهنمای خرید اتوکلاو - بخش اول

یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در حیطه دندانپزشکی موضوع کنترل عفونت می باشد.
فور و محلول ها تنها تا حدودی وسایل را ضدعفونی می کنند اما انجام استریل فقط به وسیله اتوکلاو قابل انجام است.
در خصوص تجهیزاتی که دارای حفره و منفذ هستند مانند ابزار دندانپزشکی و گاز و یا تجهیزاتی که در پک اتوکلاو و یا شان قرار گرفته و اصطلاحا بقچه پیچ شده اند تنها راه استریل استفاده از سیکل وکیوم دار در اتوکلاو کلاس  B است.
استفاده از هر روش و دستگاه دیگری به معنای استریل نبودن تجهیزات شماست.

اتوکلاوهای قدیمی که اصطلاحا  Non vacume یا کلاس  N نامیده میشوند و همچنین اتوکلاوهای سطلی (زودپزی) تنها جهت استریل لوازم آزمایشگاهی، آرایشگاهی و لوازمی که هیچگونه خلل و منفذی ندارند و در پک و شان قرار نگرفته اند مجاز می باشد.
به دلیل قیمت بالای اتوکلاوهای کلاس B  و ضرورت استفاده از آن، به عنوان تخصصی ترین مجموعه تعمیر اتوکلاو در جنوب کشور برآن شدیم تا مهمترین نکاتی که در زمان خرید اتوکلاو اهمیت دارند را در این مقاله قید کنیم و از پرداختن به نکات کلیشه ای و بی اهمیت بپرهیزیم. توجه نکردن به این نکات قبل از خرید اتوکلاو برای شما هزینه بر خواهد بود.

1.    تجربه و تبحر تولید کننده: با توجه به پیچیدگی فنی دستگاه اتوکلاو و عملکرد تحت فشار و دمای بالا لازم است کارخانه سازنده علم، تجربه و توانایی کافی جهت تولید دستگاه را داشته باشد. قبل از خرید در خصوص سابقه تولید کننده و کیفیت محصولات تحقیق کنید و از فروشنده بخواهید لیستی از مشتریانی که قبل از شما دستگاه مد نظرتان را خریداری کرده اند در اختیارتان قرار دهد.

2.    خدمات پس از فروش در دسترس: از مهمترین عوامل تعیین کننده اتوکلاو مناسب برای شما می باشد.با توجه به وجود قطعات مصرفی در دستگاه اتوکلاو نیاز به سرویس دوره ای اجتناب ناپذیر است و هیچ برندی از این قاعده مستثنی نیست.عنوان کردن عباراتی همچون " این اتوکلاو خراب نمی شود و نیاز به تعمیرات ندارد" صرفا جهت به فروش رساندن دستگاه می باشد و عملا امکان پذیر نیست. از طرفی به دلیل ضروری بودن وجود اتوکلاو در مطب و بروز وقفه در کار شما در صورت خرابی اتوکلاو لازم است به خدمات پس از فروش دسترسی راحتی داشته باشید و تعمیرات حدالمقدور در مطب شما و در کمترین زمان ممکن انجام شود. انجام خدمات بسیاری از برندها صرفا در دفتر مرکزی انجام می پذیرد و در صورت خرابی باید دستگاه را برای دفتر مرکزی ارسال نمایید. این به معنای ایجاد حداقل یک هفته وقفه در کار شماست! 

3.    جنس چمبر و کیفیت ساخت: لازم است جنس چمبر در برابر ترکیب با سایر عناصر مقاوم باشد.مثلا چمبر از جنس آلومینیوم به مرور زمان با جیوه موجود در آمالگام واکنش نشان می دهد و یا چمبر از جنس مس با گوگرد موجود در مواد ضد عفونی کننده واکنش نشان می دهد. ایده آل ترین جنس چمبر استیل ضد زنگ می باشد و باید اتصال بین قطعات با بالاترین کیفیت جوشکاری انجام پذیرد. در بسیاری از اتوکلاوهای با قیمت پایین بی کیفیت بودن جوشکاری چمبر به وضوح قابل مشاهده است.

4.    ابعاد چمبر: با توجه به حجم و ابعاد وسایلی که قصد دارید استریل کنید و همچنین مدت زمانی که برای انجام استریل فرصت دارید می توانید حجم مورد نیاز خود را تشخیص دهید. وسایلی که در اتوکلاو قرار می دهید نباید با بدنه چمبر برخورد داشته باشند.چمبر ها دارای دو مدل استوانه ای و مکعبی هستند و مدل های مکعبی جهت کلینیک های با لود کاری بالا بسیار ایده آل است.  در این مدل چمبرها تمامی فضا قابل استفاده است و با حذف فضای پرت عملا دو برابر اتوکلاو استوانه ای با ظرفیت اسمی برابر فضای در دسترس خواهید داشت.این به معنای صرفه جویی در زمان، هزینه خرید اتوکلاو، مصرف برق و آب مقطر می باشد.

ادامه در مقاله بعد

"کپی برداری از مقالات Medefa.ir بدون ذکر منبع شرعا و قانونا مجاز نمی باشد"

مدیفا

سامانه آنلاین خرید و فروش تجهیزات نو و دست دوم

اشتراک گذاری:

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

برای ثبت نظر ابتدا باید  پنل کاربری  بشوید